"being myself is a weakness,looking to myself is a shame,knowing myself is a failure.."

Followers

Monday 15 July 2013

Aku ingin Bahagia

Salam dan selamat berbulan Ramdahn kpd semua muslimin muslimat..

Kali ni,mmemang rasa terpanggil untuk post sesuatu di sini setelah banyak kali membaca blog abg Najmi. Tak ada apa yg menarik pasal kehidupan aku pun. Memang tak ada perkara 'istimewa' yg pernah berlaku dlm hdup aku yg mmbuatkan aku jadi PLU. Kadang-kadang, aku berasa yg PLU2 lain tu pun ada untungnya kerana ada cerita yg boleh dikongsikan, dan ada alasan yg boleh diberi jika ditanya: "mcm mana kau bolaeh jd PLU?"

Hakikatnya, aku memang ada perasaan ni sjk kecik. Tapi masa tu,ak pun tak tau tentang hal2 mcm ini. Mungkin naluri ni dtg sebab aku mahu rasa dihargai, rasa diri ini sempurna pada pdgn org lain. Tapi, entah lah, aku pun tak pasti apa sebenarnya. Aku teringat masa zaman budak-budak dlu,memang ada gelagat aku yg mcm perempuan; cara berjalan, minat dan hobi mcm perempuan sehinggakan di sekolah menengah, aku di ejek 'bapok'. Aku jadi malu, takut dan selalu rasa tidak selamat di sekolah mengah berasramaku itu. dalam hati tu, ada juga rasa kecewa, sedih dan segala mcm perasaan negatif. W/pun mcm tu,aku tetap memndamkn saja apa-apa perasaan tu sehinggakan tiada siapa yg perasan. Dari situlah perasaan ini makin membuak-buak. Ingin sangat rasa dihargai. Kadang-kadang jeles melihat kwn2 yg ada 'abg angkat' di sekolah. "kenapa aku tak boleh dpt abg mcm tu?"..itulah perasaan aku ketika itu.

Masa berlalu..sehinggalah suatu hari,aku memang tidak dpt menahan perasaan, aku meraba seorg senior di sekolah. Entah mcm mana, dgn takdirNya aku telah disola siasat dan telah dipukul beramai-ramai oleh senior t'sebut dgn kwn2 nya. Malu,memng tak boleh dinafikan. Tapi,amatlah tidak adil mereka buat aku mcm tu kerana di antara mereka yg memukul itu pun, adalah PLU yg berselindung. Mula terdetik dlm hati: "adakah aku ini tidak cukup sempurna utk disayangi?"..tiada siapa yg fhm perasaan itu..Selepas kejadian itu, aku dipulaukan, semakin sunyi aku rasa hidup ini...mujur ada seorg kwn yg fhm. Dia slh seorg mangsa yg diperlakukan oleh kwn2 senior itu taadi. Tapi, spjg aku berkwn dgn dia, kami tak pernah berbicara hal itu. Masing2 malu dan takut untuk berkongsi..

Sejak itu, aku bersumpah yg aku takkan buat lagi hal2 mcm itu. Terasa takut dan malu. Aku mula memencilkan diri yg sudah pun dipulaukan ni..mengaji banyak2,solat banyak2..dan akhirnya aku berpindah ke sekolah baru; dgn harapan dpat bina hidup baru. Alhamdulillah, di sekolah baru,memang aku benar2 telah berubah. Aku ada ramai kwn,rasa dihrgai dan ak tak buat bnda2 tu sgt. Sekadar tidur sama bersama kenalan sja..tiada niat buruk,sekarad tidur sje. Di sinilah, aku bljr mcm2 perkara. Aku tidak lagi dipandang sbg 'bapok' kerana aku telah mengubah perwatakan aku. (Ak benci jadi bapok)

Di alam Uni pulak, perasaan sepi tu seperti menghantui aku kembali. Mulalah perasaan ingin dihrgai tu menebal semula. Aku tidaklagi mempunyai kwn2 yg faham aku dan menghargai aku. Entah lah, mungkin perasaan sje. Secara jujur, aku tidak pernah beronani sehingga aku bljr di uni..semkin aku halang perasaan PLU tu, makin menjadi2 ia dtg. Sehinggakn mimpi basah aku pun bermimpikan lelaki. Aku takut,dan aku selalu menangis. Perasaan rendah diri pun ada. Menylahkan diri s'diri; "kenapa aku jd mcm ni?"..banyak kali jugak aku terfikir untuk mati awal agar aku tak sempat terlanjur lbh jauh nanti. Tapi, aku memang tak mampu nak lawan, dan aku mula berfikir, sampai bila ak nak hidup mcm ni?asyik menylahkan diri s'diri sje.

Kehidupan aku diteruskan dan aku sudah mula mengnali kehidupan PLU. Niat aku ; untuk mencari seseorang yg boleh menyayangi aku, menghargai aku..setiap kali aku menulis atau melakukan apa sahaja perkara, aku amat berhrp agar kehadiran aku ni disedari. Aku mula menukar perwatakan,bljr untuk menjadi 'lelaki sejati'..dgn harapan aku boleh menemui sape2 sje yg boleh menyayangi aku. Dalam masa yg sma,aku bukanlah seseorang yg menjadikan 'sex berat' sbg tujuan utama. Aku mahu bahagia..:(..mungkin mustahil,tapi entah lah..

(bersambung)


19 comments:

  1. Salam,

    Dunia PLU ni ada mcm2 warna. Kita yg tentukan sendiri warnanya. Don't regret over the past. Life in a present. And don't push your heart..



    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg bnyk warna ny..ak pon fhm,cume,kdg2 rse b'senderian n lonely je sbb ak mmg xde org spesel..blog ni jela peneman ak...tu jer...thnx bro..ade gak org nk bce blog ni..hmm..tqvm ye..:)

      Delete
    2. Percayalah,even dah ade teman pun bukannya kita sentiasa bahagia..langit bukan selalunya cerah..yg penting don't let your mind ever think you're lonely..

      Aku bahagia?? Tepuk dada, tanye iman..

      nota kaki: suatu masa dulu,aku pun pernah mengecapi kemasyhuran dunia PLU..yang baik jadikan teladan, yang buruk,kita ubah ikut panduan..

      Delete
    3. hmm..tq advice yer..hmm..xde ke PLU2 yg btul2 ok n leh wat lepak dsbgny kt luar tu?npe ek cmtu?adeh..huhu..slalu yg ak jmpe yg pelik2 je perangai..huhu

      Delete
  2. Bro, wassalam. Peristiwa semalam menjadi pengalaman yang mematangkan kita. Semua orang buat silap, sama ada dalam sedar atau diluar kawalan rasa. Nafsu, sesuatu yang sukar diertikan dan dimengertikan. Kalau aku pon ,ada masa ok, ada masa tak. Dan yang last skali bro, kita dilahirkan sebagai lelaki, dan tu la yang akan kita "jadi"....sampai bila2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye..mmg btul ap yg bro ckp..mse tu,ak pon xsuke jd bapok..maybe sbb t'pengaruh mse kecik2 suke kwn dgn pmpuan..tp,tu kesah itam yg dh lme b'lalu..ak btul2 xsuke citer dlu tu..dan ak bangga jd laki.cumeny,laki yg x bpe nk str8 lak..adeh..huhu..kt luar,ak nm[k matang n mmg nmpk mcm xmudah mesra..tp sbnrny,ak ni manja gler..boyish jela..bkn gedik2..hahha..neway,tq sbb bce blog ni..ad lg post yg elok dr post ni..hehe..ko xde blog ke bro?

      Delete
  3. Salam ramadhan..xpe bro, setiap perjuangan harus diteruskan..setiap kesedihan, kerisauan, kekesalan, keluhan n setiap ape yg dirasa ade pembayaran nye..kita xsdar,, senanye stiap ape yg dirasa tu la yg mematangkn kita..n pengalaman tu gak yg mengajarkita erti kehidupan...;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ramadahn n syawal..nme pon dh sdap,mcm naek je bunyikny..hehe..tq bang for advises..mmg btul ap yg abg ckp..tp,biasalah..kdg2 ble kte sunyi..mcm2 yg difikir..w/punkte ad bnyk aktiviti,tp msti akn ad saatny kte sunyi..hmm..tu jer..hehe..tq komen bang..:)

      Delete
    2. Erkk...abg?? Aku muda lg kot..aku rse lg muda dr bro..hehe

      Delete
    3. sedara jejaka setia..

      btul ke lg muda?haha..cmne nk tau ni?muahaha..bro studen ke dh kje?hmm..sori lmbt yer..mmg line slow sgt la..

      Delete
    4. Student lg le..mmg lg muda pon..hehe

      Delete
    5. owh..yeke?..br nk ngorat..hehe..xde blog ke bro?huhu

      Delete
    6. Bru nk ngorat??ala ko terlmbt bpe saat je bro..i'm taken already.hehe.blog xde la bro..niat tu dh ade lme dh tp xterbuat2 pon..hehe

      Delete
    7. alamak..yeke bro?haih..melepas la sudah..huhu..smoga epi b'sama insan t'syg bro..hehhee..jgn serik bce blog ni..(klo ad new post la).muahaha

      Delete
  4. Aku faham... terutama part denial tu... Aku habiskan more than half of my uni life, deny perasaan aku, and didn't live up my potential until recently...

    Aku terima feeling ni, dan aku selarikan dengan prinsip hidup aku...

    ReplyDelete
    Replies
    1. @pera...btul...mmg ssh nk deny..huhuhu..dan skrg..follow d flow jer.hmm

      Delete