"being myself is a weakness,looking to myself is a shame,knowing myself is a failure.."

Followers

Monday 24 December 2018

Pengakhiran

Ketika entry ni ditulis, aku masih terkesan dengan kisah tragis kematian seorang anggota Bomba; Muhammad Adib B Mohd Kassim yang menjadi isu hangat negara baru-baru ini.

Walaupun jasad arwah sudah seminggu disemadikan, aku masih tak boleh nak move on dengan kisah-kisah arwah yang viral kat social media. Semuanya kisah yang baik-baik belaka.

Tak dinafikan bahawa ada jugak komen-komen kecaman berbaur politk dan perkauman yang digembar-gemburkan oleh warga-net, tapi entry aku ni bukan untuk bincangkan hal-hal macam tu...sebab aku sendiri tak suka nak kecam orang 24 jam.

Apa yang aku nak ceritakan kali ni adalah tentang betapa aku kagum dengan kisah-kisah our fallen heroes yang banyak ditularkan..be it arwah Adib, uniformed personnel, or even those yang tak ada apa-apa pangkat pun.

Honestly speaking, aku ni jenis sensitif and emotional sikit kalau aku dapat tahu hal-hal kesusahan/bencana/perkara buruk menimpa siapa-siapa je.

Aku ingat lagi masa mula-mula diagnosed tahun 2014 dulu, negara kita dikejutkan dengan tragedi MH370 dan MH17. Masa tu, aku jadi sedih sampai tak lekang tengok semua berita-berita yang berkaitan. Sedihnya terasa macam aku ni salah seorang anggota famili mangsa..huhu😢. Siaran langsung mayat-mayat/jenazah-jenazah mangsa MH17 pun aku tengok dari mula sampai habis...huhu...

Lepas kejadian tu, aku pun terkesan dengan kisah kematian arwah Ammar; kisah seorang pemuda biasa yang belajar kat Turki meninggal dunia kena langgar dengan ambulans. Sehinggakan aku baca sebuah buku yang ditulis oleh famili/kawan rapat arwah Ammar untuk tahu apa kisah istimewa arwah Ammar tu. By the way, ada jugak orang pernah kata aku mirip arwah...hahaha...😂...how I wish laaa..hmmm

Banyak lagi kisah-kisah macam ni yang menyentuh hati aku. Tak tahulah you guys macam mana kan..cuma aku tak mampu nak share semua.

Antaranya, kisah pelajar-pelajar kecil Ma'had Tahfiz yang terbakar tu. Kesian aku tengok video kebakaran tu...seriously aku tak sanggup nk tengok ulang kali...aku seolah-olah dapat rasa panas api tu...huhu 😓.. Paling sebaknya, bila tengok pembaca berita TV3 duk tahan nangis bacakan nota dari salah seorang mangsa untuk ibunya...dan kagumnya rasa bila aku melalui tanah perkuburan diorang masa hari pengebumian. Seronoknya aku tengok...terlalu ramai yang tolong kebumikan dan doakan diorang...huhu...

Untuk tahun 2018 ni pulak, banyak kisah tragis yang menimpa anggota Bomba dan Penyelamat. Apatah lagi aku memang sangat kagum dengan kerja-kerja dan jasa anggota beruniform ni...dah la diorang ni smart, segak-segak pulak tu...haha ..ehh😜... 

So, kisah 6 orang sepasukan Bomba (penyelamat dalam air) sangat menyentuh hati aku..huhu..😪...sebabnya, aku memang minat swimming dan ada cita-cita nak ambik lesen scuba diving. Dah pernah register kelas, tapi asyik tertangguh sebab memikirkan bajet & cuti..hmm. Oleh sebab aku macam ter-emo pasal kisah tragis 6 sepasukan ini dan movie PASKAL baru keluar wayang time tu, aku pun sangguplah spend masa untuk tengok movie ni di tengah-tengah kesesakan dalam wayang. Biasanya, aku tak suka sangat tengok wayang (in fact, itulah 1st movie Malaysia dan 1st movie aku tengok wayang dalam tahun ni. haha..so lame!!.huhu), tapi disebabkan aku terbaca komen-komen warga-net: "Jom tengok PASKAL tanda solidarity terhadap anggota beruniform," semangat aku berkobar-kobar pulak..haha

Kebetulan, aku kenal seorang penyelam scuba Bomba dari Pantai Timur. Nama dia Abe Q. Kitorang tak pernah jumpa pun, tapi kitorang kenal lama sejak sebelum 2014 lagi. Masa kejadian tu berlaku, aku terus teringat dia and mesej dia tanya khabar..siap ucapkan 'Terima Kasih' sebab merisikokan nyawa untuk kita semua..haha. Tapi, aku tahu, dia jenis tak suka reply chat sangat. Kadang-kadang tu aku like & komen pic-pic dia pun dia tak reply. Maybe sebab dia busy kot 😥. Kalau reply mesej pun, dia akan reply sepatah-sepatah jer..hahaha. Dia jenis introvert sejak dulu lagi..tu yang buat seksi tu..eh..haha..😛... Cumanya, kadang-kadang ada jugak la terasa bila dia macam tak berapa friendly dengan aku tu..takut-takut aku ada buat salah kat dia. To Abe Q, saya mintak maaf ye kalau ada tersalah kata or terguris hati...hmm...😖.

And lately, kisah tragis arwah Adib memang membuat aku down. Tiba-tiba je boleh berkaca mata aku bila baca kisah-kisah arwah. Paling buat aku tersentuh adalah post-post kawan baik arwah yang letak pic-pic and video arwah sambut hari jadi. Oh my, sweet sangat with his kind face....😭😭...kenapalah ada orang sanggup buat onar macam tu?haih...sepanjang aku join mana-mana rally pun, aku tak pernah nak berkasar dengan siapa-siapa. Aku dan kawan-kawan aku siap boleh bertegur-sapa dengan anggota keselamatan sambil menjerit: "Terima Kasih Tuan!! sebab jaga jalan,"...hmm...

Apa-apa pun, life must go on kan. I know eventually, kisah-kisah ini akan slowly cool off. Tapi, apa yang akan aku ingat adalah: macam mana mereka ini yang sekadar rakyat marhaen tidak dikenali semasa hayat mereka, dijulang tinggi semasa pemergian mereka. Most of them share the same common; menghormati famili, membahagiakan kawan-kawan, ceria dan berwajah polos/suci, ikhlas dalam perbuatan dan macam-macam lagi...

Sungguh, aku iri hati dengan mereka; yang berakhir dalam keadaan selangkah ke husnul khatimah. Entah apa pulak 'pengakhiran' aku nanti kat dunia ni 😔. Tak ada apa dalam diri aku ni dapat dibanggakan dan dikongsi. Hot pun tidak, famous pun tidak, baik pun tidak...hmm...; kalaulah semua orang tahu tentang status aku, mesti satu dunia akan buang aku. Entah akan ada atau tidak kawa-kawan yang akan jenguk dan mendoakan aku nanti. Since I don't have wife or kids, will there be anyone who then tell good stories/things about me (if any)..huhu..😢? Will I be a burden to my parents after I left one day?...haih..😣.. 

Dulu masa zaman aku asyik kena buli kat sekolah, aku pernah berangan ditimpakan penyakit yang akhirnya diketahui semua orang sehinggakan those bulliers menyesal and stop buli aku lagi. Tak sangka Allah makbulkan angan-angan aku tu, cumanya apa yang aku hidap ni adalah something yang taboo dan tak mampu aku kongsikan kepada dunia 😭. 

Sesungguhnya, aku seorang insan yang lemah. Tetap berbuat dosa walau beribu sesalan aku nyatakan. Hanya mampu berharap agar aku nanti 'pergi' dalam keadaan yang baik walaupun tiada sesiapa yang akan mengiringi pemergianku nanti....😢

P/S: Inilah pengakhiran entry untuk 2018. Selamat Tahun Baharu semua!!! Semoga kita semua diberkati Allah..amin


2 comments: