"being myself is a weakness,looking to myself is a shame,knowing myself is a failure.."

Followers

Thursday 9 February 2017

Tentang Mereka (5); Bertuah

Assalamualaikum kat blogger, reader dan kawan-kawan alam maya semua...
Sebelum cerita panjang dalam entry kali ni, aku nak bagi tau yang kawan blogger aku a.k.a pemilik blog: Sebalik Topeng Pelangi sudah kembali ke Rahmatullah 3 Januari 2017 hari tu...

Aku dapat info dari seorang member...pernah la chat dengan arwah sebelum dia sakit...dan banyak cerita dia pasal someone yang dia panggil 'Dr R' (kalau tak salah..)...

Last thing yang aku dapat tahu adalah arwah sakit kanser...sejak tu, memang jaaarang sangat dia reply mesej...for info, arwah study sama Uni dengan aku, tapi lain kampus and lain course...tapi arwah ni junior aku la...tak sangka arwah pergi dulu sebelum aku..huhu..."korang janganlah pergi dulu....patutnya aku yang pergi dulu...huhu.."

"Allahummaghfirlahu Warhamhu Wa 'aafihi Wa'fu 'anhu...amin"...semoga rohmu dicucuri rahmat...sama-sama kita doakan arwah ye guys.. :(

Ok, berbalik pada entry ni..as I mentioned kat entry2 sebelum ni, kalau aku letak tajuk 'Tentang Mereka', tu maksudnya bukan cerita aku lahh..cerita pasal orang lain yang aku dengar dan hayati sendiri daripada pemilik cerita...hehe..

So, untuk kali ni, ada beberapa kisah aku nak share yang berkaitan dengan 'Bertuah'....to recap, aku pernah tulis entry yang lebih kurang sama tajuknya i.e: Keinginan & Tuah  ..cuma kali ni, aku nak cerita pasal kisah orang lain yang berlaku kat sekeliling aku...


Kisah 1

Kisah ni adalah daripada salah seorang reader blog aku nih...

Emel pembaca:-


Salam..

Saya sudah diagnosed hiv positif pertengahan tahun ni (2016). Mula-mula saya 'agak' boleh menerima (status saya) tapi sangkaan saya meleset.

Sejak 2-3 minggu ni saya berasa sangat tertekan..sampai hilang fokus pada kerja..bos sering bertanya: tiap-tiap bulan mesti ambik cuti..

Bukan itu sahaja, tiap-tiap malam sukar saya nak tidur sebab terlalu fikirkan masa depan yang mungkin suram..

Pada pandangan awak, macam mana saya nak uruskan masalah ni? Saya bukan jenis yang suka bertukar pasangan melainkan ex-bf saya. Saya dapat (hiv) pun daripada dia sebab dia disahkan positif sebelum perkenalan kami lagi. Mungkin ini jugak salah satu punca tekanan (stress) saya.

Bagaimana saya nak uruskan tekanan (stress) ni? Apa saya perlu buat pada ex-bf saya memandangkan dia masih aktif bertukar pasangan walaupon dia tahu dia positif Harap awak boleh membantu sedikit sebanyak. Tq.

Emel balasan:-


Wassalam

Saudara ni kerja shift ke? Boleh tau nature kerja saudara ni macam mana?

Memang normal rasa stress untuk terima perkara-perkara besar macam ni..saya pernah tulis artikel tentang ni..boleh klik link: Acceptance-Rejection?

Kalau banyak sangat aktiviti yang saudara join time macam ni pun boleh buat stress..jadi mungkin boleh kurangkn sikitkit aktiviti yang berat..tapi maintainkan kesihatan..

Berkenaan dengan ex-bf, it is the least priority for you to take care off...saudara perlu settlekan hal saudara dlu...dapatkan rawatan dari doktor dan jaga jadual apopinment. 
Apa yang dah jadi, tak boleh nak patah balik.Tak perlu fikir siapa yang menyebabkan hiv pada saudara..saya sendiri pun tak tau siapa dan malas nak fikir.
Saudara boleh nasihatkn ex-bf supaya jangan aktif lagi atau suruh dia pakai kondom. Kesan org poz yang belum makan ubat tapi tetap aktif tanpa kondom adalah lebih teruk pada diri yang poz tu sendiri. Boleh tengok kat google: 'superinfection' or klik link ni untuk brief info: http://www.hivplusmag.com/treatment/2014/04/10/what-hiv-superinfection-and-how-do-i-prevent-it

Now, cari perkara yang boleh buat saudara happy or busy. Macam saya, saya cuba untuk kumpul duit sebanyak yang boleh untuk tolong famili and smpanan saya. Jadi, jarang ada masa nak bersedih or merintih. Kalau suka lepak dengan kawan office, ajak diorang lepak. Kalau suka gym, boleh kekalkan gym, tapi jangan sampai over sgt...

Saya pun ada join NGO hiv untuk dapatkan maklumat and pengalaman dari plhiv..So, (saudara) maybe boleh join NGO-NGO ni..

Harap sangat dapat bantu (saudara)..huhu..saya pun bukannya pandai nasihat. Kadang saya pun masih a bit stress..

Terima kasih sebab baca blog saya ye..

*kalau korang baca betul-betul emel tu, korang akan perasan yang dia tetap fikirkan pasal ex-bf dia tu walaupun si ex-bf tu tak pernah nak fikir orang lain...betapa bertuahnya ex-bf tu ada someone yang masih caring...hmm..

Kisah 2

Aku ada kenal seorang abang yang sama status macam aku sejak 2-3 tahun lepas...abang tu (Abang S) nampak matured la..memang boleh menjadi pilihan hangat adik-adik plu la..kikiki...

Alkisahnya, dia ni dah pernah berkahwin and ada anak seorang sekarang...tapi dah bercerai lama dengan ex-bini dia....punca cerai (katanya) sebab ex-bini macam tak pandai ambik hati dia sepanjang kahwin..kadang-kadang, makan pun dia beli..hmm...

Then, entah macam mana, dia kata, dia  lebih rasa dihargai bila bergaul dengan seorang kawan plu lembut yang dia pernah kenal dulu...end up, dia kenal dunia plu dan selesa untuk bercouple dgn plu..hmm..hebat kan penangan plu?boleh bengkokkan apa yang lurus pulak tu...hahaha...

Now, dia dah berapa kali couple pun aku tak sure...dan latest bf dia pun sama status macam dia setelah disahkan poz oleh seorang doktor kilinik swasta yang plu friendly (aku referkan)..huhu..

Sampai sekarang, diorang masih bersama...dan Abang S saaaangat caring kat bf dia nih...siap tanggung belanja belajar pun ada..haha...anyway, bf dia baru grad kalau tak salah and aku tak pernah jumpa bf dia..kikiki...

For those yang tak tahu lagi, aku sekarang ada buat part time jadi Uber driver time weekend...(part time je...cukup2 buat minyak seminggu je..hehe)...

So bulan lepas, Abang S contact aku and mintak tolong hantar dia somewhere....masa tengah pick up tu, nampak dia salam tangan mak dia..sweet la sangat..kikiki..then, on the way to destination tu, aku tanya la: nak pergi mana ni? Sebab setahu aku, dia kena pergi offshore esoknya...bukan pada hari aku hantar dia soemwhere tuuu...dia ckp: kenalah jumpa 'bini' dulu spend time sebelum pergi jauh...hahahha...comellll...sweet weh....

Bertuah 'bini' dia...ada orang yang boleh jaga time sakit nanti...hmm...bertabahlah wahai hati aku...kikiki...

Kisah 3

Kisah yang ketiga ni pulak adalah kisah yang agak general...kadang berlaku among our surrounding...ceritanya cliche..tapi it may gives some hope to those yang rasa kecewa dengan cinta..cewahh...haha.. :p

"Ceritanya tentang X, Y dan Z...

X suruh Y kenal degan Z sebab X tak suka Z..tapi Z suka sangat kat X...sanggup bergadai harta dan nyawa untuk X..sampaikan X pernah tumbuk Z (sebab annoyying sgt) pun Z relakan aje...

Now, Z macam dah win over hati X..yang X ni sebenarnya mahu, tapi malu-malu agaknya..sbb tu dia bajet poyo, jual mahal dan suruh Y kenal dengan Z secara sembunyi-sembunyi..

Y pulak sejak mula lagi dah menaruh harapan kat Z..

So pada awalnya, Y rasa tersepit dan makan hati sendiri...rasa macam dipermainkan...tapi, lama-lama, Y pun sedar diri yang dia bukan siapa-siapa pun especially pada pandangan Z dan Y mula rasa terharu dengan usaha si Z untuk dapatkan X tu sebab Y tak pernah ada pengalaman macam tu...

And actually Y dah start nak close his heart...but bila dia sendiri terjebak dalam situasi ni, dia mula rasa yang ada lagi sincere person dlm dunia ni..hmm...akhirnya Y tak nak keruhkan keadaan dan biarkan Z win over hati X sampai berjaya....(sekarang dah berjaya pun..kikiki)....

Y teringat kata-kata seorang kawan yang bagi nasihat masa Y tengah tersepit dalam situasi tu: ada banyak lagi perkara and cara yang boleh buat kita happy...move on dan jangan toleh belakang...biar kita kecewa tapi kita happy... :)

Y itu adalah aku...ya...AKU...

Kalau kita tengok sekeliling, how lucky some people surrounding us kan? But, kadang kita tak terlupa to those yg unlucky...betapa banyak manusia yang saat ni masih struggle untuk sesuap nasi...betapa ramai yang lagi yang masih sesat tak sebelum bertemu Tuhan..

Tapi malangnya, kadang kita gagal nak tengok benda-benda ni..huhu...termasuklah aku...aku sendiri pun leka...

Jadi, to X, my advices to you (quoting from previous entry):-
*kalau rasa hidup korang miserable, ada lagi yang worse..dont worry, u guys are luckier...kita sama-sama belajar bersyukur...
*LIFE is not only about yourself but it's about how you care for and fit in with others too...
*hagailah orang yang sudi hargai kita sebelum kita pulak yang menagih simpati/penghargaan...


Post Script

Oklah guys..dah malam..ngantuk, nak tidur..selamat malam sayang...ehh :p ..
Meh dengar lagu ni, khas aku melalak untuk korang yang rasa terguris or kecewa tuhh..kikiki






6 comments:

  1. Adakah Z tahu Y menyimpan perasaan terhadap Z? hehehe :mode menyibuk:

    Takpe laa Y, bunga bukan sekuntum..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Z xnk tau pon klo ad org lain suke ke x..haha...x dan z pon tgh bhagia..ak slowly akn ilangkn diri dr dorg...

      Maybe bkn bhgian ak utk rse disayangi s.one spesel kt dunia ni..ak kne terima hakikat..hehe

      Delete
  2. sedihnya jadi org ke3.. shin selalu jd org ke 3.. bukan lelaki pilihan #nanges

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeke shin bkn pilihan?kikiki..meh wk pilih shin...ehh :p

      Delete
  3. Kisah ke-2 tu mmg sweet :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..mmg sweet..but aku try avoid jmpe abg S tu skrg sbb bf dia xsuke dia kuar dgn ak...pd hal jmpe setahun sekali je..reply msj pun 3 bln sekali je...ak jd terkilan sbb dlm situasi yg cmni, ak lah yg salu tersisih....neway, life is cruel kan? :)

      Delete